Menu Close

Verhalen van alumni

Hebben onze alumni jou geïnspireerd?

Atheneum Borgloon

Dagmar Vanbergen

Na mijn zesde jaar Latijn-Wiskunde in het Atheneum Borgloon ben ik rechten gaan studeren aan de KULeuven campus in Brussel. Ondertussen zit ik al  in mijn tweede jaar. Ik volg er het tweetalige traject, wat inhoudt dat ik mijn rechtsvakken in het Frans volg aan de nabijgelegen Université Saint-Louis en bijvakken en stages in het Nederlands aan de KULeuven Campus Brussel.

In alle eerlijkheid heb ik het niet altijd even makkelijk gehad in de laatste twee jaar van het middelbaar: ik had eerder een talen- dan een wiskundeknobbel, maar zag dit anders op het moment van mijn studiekeuze (lees: ik was te koppig om dit toe te geven). Mijn leerkrachten wiskunde en chemie zijn mij desondanks altijd blijven ondersteunen en verder pushen, en dat mag ook gezegd worden.

Atheneum Borgloon valt zonder twijfel te beschrijven als een school die het potentieel ziet in haar leerlingen en er, in de mate van het mogelijke, alles aan doet om hen te helpen slagen in hun studiekeuze. Ook bij het kiezen van onze verdere studies heeft de school, en met name onze toenmalige klastitularis en studiebegeleidster, haar leerlingen altijd begeleid en aangemoedigd het uiterste uit zichzelf te halen.

Sanne Croughs

Daar stond ik dan, op een zonnige septemberochtend in 2005, voor de schoolpoort van ‘de grote school’. Gewapend met een nieuwe, weliswaar lege rugzak, die doorheen de jaren gevuld zou worden met boeken en cursusmateriaal maar vooral met veel kennis, vaardigheden, competenties en herinneringen. Ik draag het Atheneum Borgloon een warm hart toe. Waarom? Dat vertel ik jullie graag…

Ik weet dat ik, net zoals bijna elke 12-jarige, destijds samen met mijn ouders op zoek ging naar een middelbare school. Mijn jaren in het lager onderwijs bracht ik door in een kleinschalig, maar heel gezellig dorpsschooltje waar iedereen elkaar kende. Die hechte sfeer was voor mij één van de criteria bij het uitkiezen van een middelbare school. Vrij snel kwamen we in het Atheneum terecht, waar al snel bleek dat ze een persoonlijke aanpak hoog in het vaandel droegen. De school heeft voor mij altijd aangevoeld als een tweede huis, omdat ik wist dat ik er altijd op iemand kon terugvallen. De nauwe band tussen leerkracht en leerlingen maakte dat mogelijk. Ze stonden altijd met open armen voor je klaar, maar deden dat toch op een zeer professionele manier.

Dat die band tussen leerkracht en leerlingen goed zat, bleek eens te meer toen in het derde middelbaar het noodlot toesloeg: we verloren een klasgenootje in een auto-ongeluk. Het was voor ons allemaal een zeer moeilijke periode die we door steun van de klas, maar ook die van de leerkrachten zijn doorgekomen. De ene leerkracht voor een babbel, de andere voor een alles-vertellende stilte. Elk op hun eigen manier, maar elk onmisbaar. Ik ben hen daar nog altijd erg dankbaar voor. Vandaag ben ik zelf juf en probeer ik er altijd voor mijn leerlingen te zijn. Hoe klein ook, ze weten dat ze altijd bij mij terecht kunnen. Dat is één van die vele dingen die het Atheneum me bijbracht.

De hechte sfeer en het vertrouwen dat we kregen van de leerkrachten, zorgde ervoor dat we tijdens onze ‘puberjaren’ konden groeien en openbloeien. Ik was aanvankelijk een vrij stil, onzeker en bedeesd meisje maar in het Atheneum leerde ik – op een respectvolle manier weliswaar – voor mezelf opkomen, voor een groep spreken en projecten uitwerken. We kregen veel schrijf- en spreekkansen op school, zowel in het Nederlands, Frans als Engels. Van een kort opstel tot onze onderzoekscompetenties, van kleinschalige spreekopdrachten tot presentaties voor een groep ouders. Het gevarieerde aanbod zorgde ervoor dat we al deze vaardigheden konden oefenen en ontwikkelen. Die zijn in mijn job natuurlijk heel erg belangrijk.

Atheneum Borgloon
Atheneum Borgloon

Tijdens mijn hogere studies bleek al snel dat de veelvuldige oefening zijn vruchten afworp. Spreken voor een groep was niet ‘eng’ of moeilijk en schrijftaken vloeiden vlotjes uit mijn pen. Zowel in mijn professionele als privé omgeving, staat mijn mondje (en pen) vaak niet stil. Misschien tot ergernis van mijn man ;-). Onlangs startte ik mijn eigen blog waar ik mijn ei kwijt kan (www.sanneschrijfteenblog.com) en schrijf ik publicaties voor uitgeverij Averbode. De fundering voor mijn liefde voor taal werd gelegd in het lager onderwijs, maar de bouwstenen voor het schrijven van teksten verzamelde ik zonder twijfel in het middelbaar onderwijs.

Jullie denken nu waarschijnlijk: “Da’s precies alleen maar kennis en vaardigheden die je opdoet in het mooie Borgloon”, wel: fout!
Ik leerde er grenzen verleggen. Zowel figuurlijke als letterlijke grenzen. Zo gingen we vanaf het derde middelbaar jaarlijks op geïntegreerde werkperiode in het buitenland, beter bekend als GWP. Tijdens deze reizen leerde ik de Europese steden Londen, Parijs en Berlijn beter kennen. Van toeristische trekpleisters tot onbekende hotspots, van taal en cultuur tot banden smeden met reisgenoten. Deze mooie herinneringen blijf ik koesteren. Net zoals ontelbaar veel andere die ik mocht verzamelen tijdens mijn parcours in het Atheneum.

Ik denk dat we kunnen stellen dat ik er een prachtige tijd heb gehad, mooie mensen heb leren kennen en met heel veel plezier terugkijk naar die toffe jaren. Inmiddels is het bijna acht jaar geleden dat ik er afstudeerde, maar het is duidelijk dat ik de school een warm hart zal blijven toedragen. Vorig jaar trouwde ik met mijn high school sweetheart – want ja, ook de liefde heb ik daar in Borgloon gevonden – en toen keerden we zelfs terug naar ‘waar het allemaal begon’ voor onze huwelijksfoto’s.

Eén ding weet ik zeker: als we binnen een twaalftal jaar op zoek moeten naar een middelbare school voor onze dochter, zal het Atheneum de eerste school zijn waar we gaan aankloppen. Want wees eerlijk, zo’n mooie middelbare schooltijd, dat verdient toch iedereen?

 
Atheneum Borgloon

Birgit Potters

Mijn tijd in Atheneum Borgloon heeft mij veel ‘memories’ meegegeven. De tijden op deze school zullen moeilijk te vergeten zijn. Ik heb veel vrienden gemaakt op deze school, en het zijn nog altijd vrienden van me!

Ik wil de leerkrachten bedanken voor de leuke en leerrijke lessen, die zij speciaal voorbereidden voor ons.

Het gaat niet alleen over wat je leert op school, maar wat je ook leert van elkaar.

Cara Peeters

Mijn naam is Cara Peeters. Ik studeerde eerst voor kleuterjuf, en daarna een bachelor na bachelor buitengewoon onderwijs.
Atheneum Borgloon bereidde me zo goed mogelijk voor op deze verdere studies. Door gesprekken te organiseren met studenten kreeg ik inzicht in verschillende studies, ook al was ik van in het begin zeker van mijn studiekeuze: kleuteronderwijs. Tijdens deze studies walste ik probleemloos door de theoretische vakken. Door inleefdagen op onze school kreeg ik meer inzicht in de praktijk. De studie Humane Wetenschappen gaf me de kans een onderzoek (O.C.) uit te werken rond mijn eigen interesses. Ik leerde kritisch omgaan met bronnen en leerde presenteren. Kennis en vaardigheden die me later enorm hielpen tijdens het maken van mijn bachelorproef.
Atheneum Borgloon is voor mij een school waar ik helemaal kon openbloeien. Ik ontmoette positieve en gemotiveerde leerkrachten met oog voor elke leerling. De dunne lijn tussen leerkrachten en leerlingen zorgde voor een vertrouwensband. Leerkrachten die steeds bereid waren voor extra remediëringsoefeningen.
Kortom, leerkrachten die gewoon in me geloofden, een school die me de vrijheid gaf om mezelf te zijn en vriendschappen die zijn gesmeden voor het leven.

Atheneum Borgloon
Atheneum Borgloon

Jelle Lowet

Atheneum Borgloon was als een tweede thuis voor me. We werden niet als nummers beschouwd, maar als personen met elk hun talenten. De laagdrempeligheid bij leerkrachten en directie zorgde ervoor dat ik als leerling makkelijk met vragen en problemen bij hun terecht kon.

Mijn huidige job is gekiemd in het Atheneum, waar de aardrijkskundeleerkracht met veel toewijding haar lessen gaf. Ik heb dat enthousiasme overgenomen en koos er later voor om leerkracht te worden. Tijdens mijn lerarenopleiding werd al snel duidelijk dat we in Atheneum Borgloon een stevige basiskennis hadden meegekregen.

Momenteel geef ik les in het secundair onderwijs. Als leerkracht aardrijkskunde is het mijn doel om de leerlingen een correct wereldbeeld mee te geven. Sinds een aantal jaren neem ik deel aan internationale projecten in het buitenland, waaronder in Polen en in Zuid-Afrika. De ervaringen die ik tijdens de reizen opdoe, kan ik perfect in mijn lessen gebruiken. Het is immers mijn passie geworden om samen met de leerlingen de wereld te ontdekken.

 

Hebben onze alumni jou geïnspireerd?